Skip to main

Welkom op de vernieuwde website van ProWonen!

Mogelijk gemaakt door Translate

Schade melden

Schade melden, wat nu?
Schade in of aan de woning is altijd vervelend. Ongeacht de oorzaak hiervan. Is er schade ontstaan aan het bezit van ProWonen? Dan laat u ons dit in alle gevallen weten. Hieronder leest u wat u het beste kunt doen bij veelvoorkomende schade en hoe u schade kunt melden.

Schade aan uw eigen bezittingen (inboedel)
Wanneer er schade is ontstaan aan uw eigen bezittingen zoals meubels, behang, witgoed, laminaat of andere spullen die uw eigen bezit zijn, dan valt dit onder uw inboedelverzekering. Dit geldt ook als de schade is ontstaan door bijvoorbeeld een lekkende waterleiding of brand. Informeer hiervoor bij uw eigen verzekeraar.

Huurdersbelang
Misschien heeft u zelf aanpassingen of verbeteringen in uw woning aangebracht of overgenomen van de vorige bewoners. Bijvoorbeeld een carport of een uitbreiding van de keuken. Deze veranderingen heeft u zelf gefinancierd en zijn dus ook uw eigendom. Het is mogelijk om deze zaken mee te verzekeren op uw inboedelverzekering. Dit wordt het huurdersbelang genoemd. Informeer hiervoor bij uw verzekeraar.

Is de schade aan uw eigendom veroorzaakt door een medewerker van ProWonen of door iemand die in opdracht van ProWonen bij u is geweest?
Dan kunt u eerst de schade melden bij uw eigen verzekeraar. Als uw verzekering de schade niet vergoedt, kunt u de schade via onderstaand formulier bij ons melden. Wij nemen uw melding dan in behandeling, maar kunnen geen belofte doen over een eventuele vergoeding van de schade.
 
Heeft u zelf geen inboedelverzekering afgesloten?
Dan kunt u ook het formulier invullen. De beoordeling hiervan ligt bij ProWonen en ook hierbij kunnen wij u geen belofte doen over een eventuele vergoeding. Het is belangrijk dat u alsnog zo snel mogelijk uw eigen inboedelverzekering afsluit.
 
U komt voor een mogelijke schadevergoeding in aanmerking als:

  • De schade is ontstaan door een installatie of medewerker van ProWonen
  • Uw eigen inboedelverzekering de claim heeft afgewezen of de schade is niet verzekerd 

Om de schade te melden te kunnen behandelen hebben we de volgende bewijzen nodig:

  • Duidelijke foto’s van de schade
  • Een aankoopbon, bankafschrift of offerte met daarop de hoogte van de schade
  • Het bericht van uw verzekeraar dat zij de schade niet vergoeden

Is de schade ontstaan door inbraak?
Bij inbraak is het belangrijk om altijd aangifte te doen bij de politie. Meld uw schade daarna bij ons. Onze verzekeraar vergoedt de kosten voor herstel van de inbraakschade aan de woning. Dit geldt ook voor glasschade bij inbraak.

Is er ingebroken en kan hierdoor de deur of het raam niet meer sluiten of is het glas gebroken?
Ook in dit geval schakelt u eerst de politie in. Daarnaast is het belangrijk dat de ruit of de deur zo snel mogelijk wordt hersteld. U kunt dag én nacht bellen met de meldkamer van onze reparatiedienst via het algemene nummer (0545) 28 50 00. De aannemer kan hiervoor een noodvoorziening treffen om later volledige herstelwerkzaamheden uit te voeren.

Is er brand geweest?
Een brand is heel vervelend en veroorzaakt veel overlast voor u en omwonenden. Bij ProWonen zorgen we voor het herstel van uw woning. Dat doen we in overleg met u en met onze verzekeraar. Voor schade door brand kunt u ook 24 uur per dag bellen via (0545) 28 50 00. Na telefonisch contact bespreken wij de vervolgstappen met u.

Schade door kou of bevriezing
Is de schade ontstaan omdat u de watertoevoer van buitenkranen of kranen in onverwarmde ruimtes niet (tijdig) heeft afgesloten? Deze kosten vergoeden wij niet, wel kunnen we de leiding voor u repareren. De kosten zijn dan voor uzelf.

Dit doen wij
Als huurder hoeft u geen opstalverzekering af te sluiten. Dit doen wij voor al onze woningen. Wij hebben ons verzekerd voor onvoorziene schade aan de woning als gevolg van o.a. brand, storm en blikseminslag. Daarnaast hebben wij ons verzekerd als wij aansprakelijk worden gesteld.

Servicefonds en Glasfonds
Wanneer u lid bent van het Servicefonds, dan nemen wij u ook het klein dagelijks onderhoud uit handen waar u anders zelf verantwoordelijk voor bent. Als lid van het Glasfonds bent u (onder voorwaarden) verzekerd tegen schade aan binnen- en buitenruiten. Wanneer een ruit kapot is, meldt u dit meteen aan ons. Kijk uw verzekeringspolis na om te zien of u niet dubbel verzekerd bent. Een glasverzekering is dus niet nodig als u lid bent. Dubbel verzekeren en dus dubbel betalen is zonde!
 
Nog geen lid?
Bent u nog geen lid van het Servicefonds of Glasfonds? Log in op MijnProWonen en meld u aan.

Formulier Schade melding

Noteer hier uw adres
Noteer hier uw postcode
Noteer hier uw woonplaats
Noteer hier uw telefoonnummer
Vu hier uw e-mail adres in
Geef een beschrijving van de situatie en hoe deze schade is ontstaan
Geef hier aan wanneer de schade is ontstaan
Uw bijlage: Duidelijke foto’s van de schade
Uw bijlage: Een aankoopbon, bankafschrift of offerte met daarop de hoogte van de schade
Uw bijlage: Het bericht van uw verzekeraar dat zij de schade niet vergoeden